Monday, 20 June 2016

Resepi rendang simple dan sedap

Hai.



Aku sangat suka makan rendang lebih-lebih lagi rendang daging. Tapi aku jarang masak rendang...dalam 2 tahun,sekali kot aku masak. Hihi. Okaylah,nak letak resepi rendang yang simple ni untuk panduan aku sendiri esok-esok.

Ayam 1 ekor potong 12
Daun kunyit 2 helai dihiris halus
Santan kotak kara
Kerisik 3 sudu besar
Asam keping
Garam
Gula
Minyak untuk menumis

Untuk dikisar halus :
Halia dalam 3cm
Kunyit hidup
Serai 3 batang
Lengkuas
Cili kisar 4 sudu besar (aku beli kat kedai india)
Bawang merah 2 biji
Bawang putih 4 ulas

Mula-mula bersihkan ayam. Kemudian, ambil sebiji limau kasturi,perah jusnya dan gaulkan dengan ayam. Ini tips buang hanyir ayam ye.

Kemudian boleh start sediakan bahan kisar. Panaskan minyak. Masukkan bahan kisar tadi. Tumis sampai garing dan naik bau. Kemudian masukkan kerisik. Kacau.

Setelah itu,masukkan ayam. Gaul ayam sehingga ayam nampak kecut,baru masukkan santan. Kecikkan api. Tunggu hingga mendidih. Pastikan ayam kerap dikacau untuk elak pecah minyak.



Masukkan garam,gula dan daun kunyit. Tutup kuali dan tunggu hingga ayam masak. Siap!

posted from Bloggeroid