Tuesday, 28 June 2016

5 tips penting simpan duit

Hai.

Kalau orang lain share tips diet,aku nak share tips simpan duit. Untuk pengetahuan,gaji aku dan asben biasa-biasa je dan aku pun jenis perempuan yang biasa jugak..yang suka shopping dan boros jugak. Kita sama je..jangan bagi alasan alah dia takpe. Anak dia baru dua. Dia takpe,tak hantar anak pegi nursery bla bla bla. Keyword dia ialah kita kena cuba dan jangan beri alasan.



1. Tetapkan matlamat.
Aku punya impian nak bercuti. Untuk itu,aku perlu simpan banyak duit sebab aku bukan orang kaya. Ramai yang kata membazir je bercuti jauh-jauh. Alah whatever. Asalkan aku dan family happy.

Kawan aku cakap kena kuat. Bayangkan bila dah sampai kat tempat yang aku nak pergi nanti...mesti best. Jadi bila rasa nak give up tu,ingat balik apa matlamat kita.

2. Tetapkan bajet.
Ini sangat penting. Masa dapat gaji,asingkan dulu duit simpanan. Kemudian kira bajet. Pastikan kita ikut bajet ini dan asingkan sikit (contoh : RM100) untuk emergency.

3. Simpan RM1000.
Untuk permulaan,simpan duit sebanyak RM1000 secepat yang mungkin. Ini macam back up plan kita. Jangan guna seribu ini kecuali kalau benar-benar perlu.

4. Guna konsep reuse,reduce and recycle sebaik mungkin. Aku ada banyak benda yang aku kerap beli walaupun yang sedia ada belum habis contohnya shampoo,barang mekap,losyen...aku pun tak faham apa motif aku beli banyak-banyak pastu tak pakai. T_T

5. Pekakkan telinga,butakan mata.
Biarlah orang nak cakap apa. Pastu biarlah orang nak beli apa...janji kita happy okey?

posted from Bloggeroid