Wednesday, 17 December 2014

Tips skincare yang semua perlu tahu

Hai.

Tetiba rajin nak buat entri.
Ada sorang dua kawan aku yang selalu takde masa nak jaga muka.
So yes,kat sini aku bagi sedikit tips penjagaan kulit bagi mereka yang benar-benar sibuk dan takde masa.

Aku bagi situasi ye. Tapi diingatkan,semua ni adalah pendapat peribadi aku semata-mata.

Q : Puan A seorang isteri bekerja dan mempunyai 3 orang anak kecil. Balik je kerja, Puan A kena masak,kena kemas rumah. Bila dah selesai, Puan A penat lalu takde masa nak jaga kulit bagai. Apakah produk yang sesuai untuk Puan A?

A : Puan A memerlukan pencuci muka dan sunblock. Pada aku,dua benda ni ialah yang paling basic dari segi penjagaan muka. Mengapa pencuci muka? Sebab kita kena bersihkan muka kan? Sunblock? Sebab kalau wajah kita terdedah pada matahari tanpa sebarang perlindungan,nanti muka kita akan berjeragat. So yes,you must wear a sunblock.

Pencuci muka yang i cadangkan adalah neutrogena foaming cleanser. Sebab pencuci muka ni turut menanggalkan solekan yang ringan di muka anda. Harganya pun murah. Sunblock? Selalunya harga sunblock adalah mahal. Dan selalunya mak-mak macam aku ni cam berkira sikit nak beli barang mahal untuk muka semata kan? Jadi sunblock nutox pun ok. Muka tak berminyak bila pakai sunblock tu. Harga mampu beli.

Kalau aku sendiri,aku guna pencuci muka nivea dan sunblock nutox. Tapi pencuci muka yang aku gunakan ni dah takde dalam pasaran. Sobsss!

Q : Bagaimana kalau Puan A seorang yang berkulit sensitif? Atau mempunyai alahan kulit muka atau ekzema?

A : Aku suggest gunakan gentle cleanser (pencuci muka yang lembut) iaitu cetaphil. Pencuci muka ini agak mahal (bagi aku) tapi korang boleh pakai lama. Ianya juga takkan menyumbat pori so takyah risau. Cetaphil pun ada sunblock dan pelembab jugak. Boleh try..

Selain itu,pernah dengar produk cosmoderm tak? Ini produk malaysia. Memang dijamin halal. Dia ada jual set gentle series yang memang sesuai untuk orang yang berkulit sensitif. Korang boleh pegi website dia ye..

Q : Produk untuk orang yang berjerawat?
Aku cadangkan produk yang mengandungi tea tree oil. Banyak produk yang ada tea tree oil. Pilih je mana yang sesuai ye...

Ok itu sahaja tips hari ni. 😙