Wednesday, 31 December 2014

Resepi kek butter nutella paling mudah

Hai.

Semalam ulang tahun perkahwinan aku yang keempat.
So being kedekut berjimat, aku pun buatlah kek.
Ni nak bagi resepi, kotlah ada yang mencari resepi kek butter yang senang kan?
Apa pun, diingatkan, aku bukan pakar tau.

Baiklah, kita mulakan dengan bahan-bahan yang diperlukan. Aku bagi harga sekali yer, untuk panduan.

Dua cawan tepung naik sendiri (sila guna jenama Bluekey) - RM5.85
Butter 250 gm - RM4.86
4 biji telur
Sesudu teh esen vanilla
Setengah cawan gula castor
Sesudu besar nutella
Sedikit chocolate rice untuk hiasan

Cara-cara membuat kek butter nutella ni senang yang amat. Tak payah pakai blender segala. Guna tangan jer pun boleh. Aku selalu minta asben yang buatkan sebab papa strong, bak kata rissa. Hahaha.

Ok, mula-mula campurkan gula kastor, butter dan telur di dalam mangkuk. Gaul hingga sebati.


Kemudian, masukkan tepung tu sedikit demi sedikit. Gaul hingga adunan tu bersatu. Gaul dalam 10 minit gitu. Kalau ada mixer, gunalah mixer. Kalau takde, takpe.


Kemudian, kita sapu sedikit minyak masak pada keseluruhan loyang. Ini bagi memastikan kek kita senang untuk dikeluarkan ye kawan-kawan. Tuangkan sedikit demi sedikit adunan kek ke dalam loyang. Pastu masukkan nutella. Kacau-kacau sikit nutella tu. Kita buat macam marble.

Panaskan oven menggunakan suhu 180*C menggunakan api bawah. Sebelum kita bakar kek, kita kena panaskan oven lebih kurang 15 minit terlebih dahulu ye. Dah selesai, kita bakar kek selama 30 minit. 

Susun cantik-cantik ye.

Bakar selama 30 minit.

Untuk memastikan kek itu telah masak, kita boleh ambil lidi. Cucuk lidi pada kek. Kalau dah takde kesan tepung pada lidi tu, maknanya kek kita masak.


Macam aku, aku tunggu kek ni agak sejuk sikit (suam-suam gitu), kemudian aku sapu nuttela atas kek ini. Last sekali, taburkan chocolate rice atas kek tu. Settle!


Sedap dimakan panas-panas sambil minum teh o...Cubalah..