Sunday, 14 December 2014

Produk ajaib dan murah cantikkan kulit

Hai.

Sekarang,bila kita nak beli apa-apa produk,mesti kita google kan?
Pastu baca testimoni,review dan komen orang.
Aku gemar baca review,tak suka baca testimoni sebab testimoni ni selalunya dia ambil yang positif je.
Orait,aku nak cerita pasal satu produk ni.
Aku lama dah pakai produk ni.
Setahun lebih jugaklah. Produk buatan malaysia.
Dulu aku pakai whole set pastu sekarang aku pakai krim malam dia je.
Kelmarin,time aku pakai krim malam dia (aku memang tak guna krim malam dia tiap hari sebab aku malas),tiba-tiba muka aku jadi gatal.
Perghhh..horror ok.
Bergegas aku cuci muka.
Nasiblah pastu ok jer.

Then aku google.
Jumpa artikel berkenaan merkuri dalam produk.
Antara ciri-cirinya ialah produk tu jenis sangat berkesan,pori-pori kita mengecil dalam masa seminggu jer,krim dia melekit,bersinar dan bila kita sentuh...krim tu macam tepung yang diletak air tau.
Dia lekat kat tangan kita...bukan yang tekstur macam losyen tu tau.
Pastu,muka orang yang pakai produk tu selalu pucat dan kusam. Contoh muka tu ialah muka aku.
Muka aku dulu pucat ok.
Sekarang je ok sikit....tapi masih kusam lah.
Bila aku tengok ciri tersebut,semuanya ada pada produk yang aku pakai.
Tapi terus aku tertanya,kalau produk yang aku pakai tu ada ciri-ciri merkuri,macam mana boleh ada kelulusan kkm?
Hah.....yang itu aku tak tahu dan musykil sangat.
Persoalan aku....

Selepas mendapat sijil,adakah kkm akan memeriksa secara randomly produk tersebut?
Atau lepas dapat sijil,terus tak check lagi?
Atau check 5 tahun sekali?
Atau before dia buat spotcheck,dia akan maklumkan pihak pengeluar produk terlebih dahulu?

Aku tak kata laporan kkm tu palsu tapi aku cuma ingin tahu bagaimanakah kkm menyemak semula produk yang telah dikeluarkan sijilnya?

Then lately,aku nampak banyak sangat produk dari thailand.
Iklan dia pulak semua sama.
Tiada bahan kimia,100%  organik,asli,diperbuat dari tumbuhan semulajadi,akan memutihkan kulit,menghilangkan bintik hitam,mengecilkan pori,menghilangkan kedutan..bla bla bla..

Seriously?
Lojik ke satu krim jer merangkumi semua fungsi?
Pastu kalau dah semulajadi sangat,agak-agak sanggup tak derang ni makan?
Pastu perasan tak kebanyakkan produk dia adalah produk set 3 dalam 1? Sabun pencuci,krim siang dan krim malam.
Harga pulak ada yang sampai RM200. 😅
Agak-agak kalau aku cakap semua produk tu sama jer cuma label je lain-lain,ada orang percaya tak?
Aku tak kondem produk tu semua tapi aku ni mengajak korang berfikir.
Aku ni sekadar bertanya.

Ada yang akan cakap,produk ni murah dan berkesan.
Ya,aku akui sebab aku pun pernah pakai produk camni.
Memang berkesan,memang flawless tapi untuk kesan jangka panjang,kita tak tahu.
Sanggup ke ambil risiko tu?
Tepuk dada,tanya selera. 😊