Sunday, 16 November 2014

Resepi sambal ikan bilis dengan kacang

Hai.

Sambal ikan bilis dengan kacang ni aku buat weekend lepas.
Mak mertua aku puji sedap,sejuk hati aku dengar.
Nak buat pun senang,bahan-bahan dia sikit jer.

Bahan-bahan :

200g kacang tanah
Segenggam ikan bilis
Segenggam cili kering
Sebiji bawang merah
Sedikit gula melaka
Sedikit asam jawa

Cara-caranya :

Kisar halus cili kering dan bawang merah.
Goreng kacang tanah tanpa minyak.
Bila dah agak-agak rangup,buang kulit kacang tanah tu.
Goreng ikan bilis sehingga rangup.
Ketepikan kacang tanah dan ikan bilis ni.
Tumis bahan yang diblend tadi hingga pecah minyak. Masukkan gula melaka,asam jawa dan garam secubit. Garam tak payah banyak sebab ikan bilis tu dah masin.
Bila dah siap,tunggu sampai sambal tu sejuk,baru masukkan ikan bilis dan kacang tanah tadi.
Ini untuk mengekalkan kerangupan ikan bilis dan kacang tanah.
Sedap oiiii..aku ratah gitu jer. Hahaha..