Wednesday, 5 November 2014

Kenapa aku tak vaksin anak?

Hai.

Aku tak pernah cite pasal ni secara detail rasanya.
Sebab ini isu sensitif.
Tapi takpelah,aku coretkan jugak sebagai kenangan aku jadi ibu kepada tia clarissa.
Masa aku mengandung,aku tak didedahkan sangat dengan vaksin.
Nurse suntik apa semua,aku terima.
Sebab macam semua orang jugalah,aku anggap itu normal.
Then bila rissa lahir,rissa disuntik vaksin bcg.
Dan setiap bulan,rissa dapat suntikan vaksin yang sewajarnya.
Tapi bila nurse kata,nanti dah balik..bagi ubat demam pada rissa.
Takut dia demam.
Aku pelik juga sebab ehhh..rissa tak demam pun. Kenapa nak bagi ubat demam sebelum anak tu demam?
Even mak dan mil aku pun suruh bagi rissa paracetamol tu.
Aku? Of course lah aku tak bagi.
Sebab aku beranggapan rissa terlalu kecil untuk diberi ubat.
Kadang-kadang bila badan rissa ada dedar, aku buat macam biasa.
Lapkan badan dia,sapu garlic oil,tuam dahi dia.
Syukurnya rissa sihat.

Bila rissa almost 8 bulan,aku perasan yang rissa alergik pada telur putih.
Bila dia tersentuh telur,badan dia bengkak,merah dan gatal.
Suntikan mmr ada kaitan dengan telur kan?
Bila ku tanya nurse,dia kata kalau baby alergik,kena suntik juga.
Tapi kena admit lah,sebab doktor nak kena mengawasi baby tu.
Hah,part ni aku tak setuju.
Katakan vaksin mmr tu dah masuk badan anak aku, dan ianya tak sesuai untuk anak aku, macam mana kau nak keluarkan vaksin tu balik??
Memanglah doktor mengawasi anak kita tapi yelah..secara lojik,macam mana kau nak keluarkan cecair yang sikit tu dari badan?
So dipendekkan cerita,aku decide tak nak bagi rissa mmr.

Tapi benda ni,asben aku tak setuju tau.
Walaupun aku explain yang rissa alergik pada telur.
Apa aku buat?
Aku tak hantar rissa pegi check up di kk.
Sebab aku malas nak argue dengan nurse atau doktor berkenaan perkara ni.
Bila orang tanya rissa dah injection...aku jawab jer dah.
Tapi ni orang awam bertanya tau....bukan doktor tanya.
Jangan bagi maklumat perubatan palsu pulak pada doktor.
Mula-mula asben aku heran apsal rissa tak pegi klinik tapi lama-lama dia senyap.
Aku bawa juga rissa check up dalam 2-3 bulan sekali di private. Check perkembangan dia.
Dia ok jer so far.
Gigi pun tumbuh elok.

Mungkin ada yang tanya..tak takut ke tak bagi anak vaksin?
Hmm. Jujurnya aku takut.
Tapi aku pun takut nak bagi anak vaksin.
Setiao orang pun ada pandangan masing-masing berkenaan perkara ini.
Study betul-betul..fikir panjang pastu decide.
Even doktor sendiri pun tak dapat confirmkan adakah selepas vaksin ni,anak itu takkan sakit? Takkan ada side effect macam ekzema?
Semua benda pun 50-50 kan.
Ini pendapat aku. Keputusan aku.
Apa pun keputusan orang lain,aku hormati dan terima.
Jadi vice versa lah yerrr..