Monday, 17 November 2014

Gagap ke anak aku?


Hai.



Ini entri panjang, harap maklum.
Sekarang, rissa dah dua tahun dua bulan.
Tapi aku perasan, dia suka repeat perkataan, terutamanya perkataan dalam bahasa melayu dan iban.
Contoh ayat dia, mama...ambil ambil ambil milk. Atau mama, ambil ambil ambil picture.
Selalunya perkataan AMBIL tu dia akan ulang sampai tiga kali.
Aku dan suami risau juga. Suami aku sampai tanya aku, rissa ni gagap ke?
Pastu aku tanya kawan-kawan, google di sana sini dan ini aku kongsikan hasil kajian tak formal aku ye.

Kebaikan anak terutamanya yang berumur sekitar dua ke tiga tahun suka mengulangi perkataan :

-          Kanak-kanak kecil suka pengulangan kerana ia membantu mereka untuk belajar, dan kerana itu biasa dan selesa.

-          Melalui pengulangan, anak kecil mampu untuk mengambil maklumat baru setiap masa. Inilah sebabnya mengapa jika kita membenarkan anak kita untuk memilih buku untuk kita bacakan kepadanya, sembilan kali daripada 10 dia akan memilih buku yang sama tiap malam!

-          Dan dia akan suka cerita dan lagu kanak-kanak dengan ungkapan yang berulang, kerana dia pun boleh join sama. Contohnya, macam rissa. Dia suka lagu sandiwara cinta (tu lagu favourite dia sekarang dan dia hafal lagu tu. T____T). Ok, dia suka lagu old mcdonald, twinkle-twinkle, tepuk amai-amai sebab perasan tak,melodi lagu tu berulang-ulang..

-          Satu kajian kecil mendapati bahawa pengulangan cerita boleh membantu kanak-kanak belajar perkataan-perkataan baru. Para penyelidik mendapati bahawa kanak-kanak kecil yang telah mendengar hanya satu cerita tiga kali jauh lebih baik di balik dan mengingati perkataan baru daripada orang-orang yang telah mendengar tiga cerita yang berbeza. Setelah mendengar buku banyak kali kegemarannya, dia dapat membayar perhatian yang lebih kepada cerita masa depan kita membacakannya buku. Pengulangan adalah cara anak kecil kita untuk mengingatkan dirinya daripada apa yang dia tahu. Dia menikmati keseronokan mendapat dengan betul setiap masa. Contohnya, bila aku selalu cerita kat rissa setiap malam....aku akan cakap, once upon a .... (dia sambung time), there was a .... (dia sambung beautiful princess) who lived in a .... (dia sambung big castle).

-          Pengulangan juga menenangkan untuk anak kita. Dia mahu kita untuk membaca cerita berulang kerana dia boleh meramalkan apa yang akan berlaku seterusnya. Ini memberikan anak kita rasa keselamatan dan struktur. Pengulangan cerita biasa akan membantu untuk memberi jaminan bahawa semua adalah seperti yang diharapkan.

Tapi walaupun ada kebaikannya, kita kena ajar juga anak kita bercakap dengan betul. Kawan aku ada menghadiri satu seminar berkenaan pertuturan anak-anak, dan menurut kawan aku, penceramah masa tu cakap sekiranya anak-anak kita suka mengulangi perkataan, kita kena dengar dulu ayat dia sampai habis. Kemudian baru kita betulkan dan tekankan pada perkataan yang dia ulang tu.
Contoh :

Rissa : Mama, ambil ambil ambil milk.
Mama : Ambil milk. Rissa say it, ambil milk.
Rissa : Ambil ambil ambil milk. T_____T

Hahaha, takdelah. Biasa kalau aku cakap gitu, dia akan ikut. Tapi ada jugaklah dia terlepas. Takpe, slow-slow. So, kalau anak-anak korang suka mengulangi perkataan, jangan risau sangat ye. Cuma, kalau dia dah lima tahun tapi masih tak pandai cakap langsung, kita kena risau. Bawa jumpa doktor ok?