Saturday, 25 October 2014

Misi nak kurus

Hai.

Aku ni dah sedar diri semakin hari semakin besar,semakin berat.
Tak,bukan nak cakap orang gemuk ni buruk tapi aku perasan sejak berat aku naik ni,stamina aku kurang.
Panjat tangga pun termengah-mengah.
Asben aku bagi aku beberapa list menu.
Dia kata kalau aku amalkan selama sebulan,confirm berat aku turun.
Aku share menu tu kat sini yer.
Takut kang aku lupa lak,almaklumlah aku ni selalu diet hangat-hangat tahi ayam jer.
Oh ya,last week ada gak aku diet.
Oklah..taklah terseksa sangat. Haha.
Aku memula ingat nak atkins tapi adeh susah pulak.
So ini diet aku mulai esok. Wakaka.
Yang last week tu minggu percubaan jer.

Breakfast
Asben aku cadangkan makan oat sebab oat mengenyangkan. Tapi susah lak aku nak makan oat kalau waktu kerja. So aku biasanya akan makan telur rebus dua biji. Atau telur separuh masak.

Dalam pukul 10 camtu,aku selalunya lapar. Jadi aku makan buah. Epal atau pisang.

Tengah hari
Asben aku cadangkan sandwich sihat. Ini resepi sandwich tu.

Bahan-bahan, dua keping roti wholemeal,greek yogurt sebagai pengganti mayonis, tomato, capsicum warna kuning,salad dan tuna in water. Cara buat dia macam biasa kita buat sandwich. Untuk kali kedua aku sendiri buat,aku ganti tuna tu dengan telur rebus sebiji.

Itu cadangan asben aku. Tapi aku sendiri selalunya akan makan jugaklah time lunch ni. Aku ambil sesenduk nasi pastu makan sayur. Atau aku cuba ambil makanan yang kurang berminyak atau berlemak.

Dinner
Asben aku suggest aku makan oat juga. Tapi aku selalu makan epal hijau jer. Kalau lapar jugak,aku akan makan sebiji telur rebus.

Selain tu,aku memang elakkan minum segala minuman bergula. Aku minum air kosong jer.

Dah seminggu aku amalkan,aku rasa kulit aku improved. Haha. Apa kena mengena dengan kulit? Yelah. Aku banyak makan sayur jadi kulit aku sihatlah. Kalau nak tanya pasal berat aku,adalah turun sikit. Takpe. Slow-slow kan? Harap pasni dapat turunkan berat 10kg.