Sunday, 2 June 2013

Wujud juga ibu macam ni?

Sebagai sorang mak yang sangat sayangkan anak,i sangat sensitif dengan kekejaman terhadap anak-anak. Kita sering disogokkan dengan kata-kata mana ada ibu tak sayang anaknya. Hmm. Ada. I cerita ni sebagai panduan bersama.

Ada seorang mak cik ni,umur lewat 40 an. Dia ibu tunggal,ada 3 anak. Bongsu 6 tahun. Dulunya mak cik ni baik sangat. Sayang gila kat anak dia. Nyamuk gigit pun marah. Hinggalah satu hari,dia jumpa seorang lelaki.

Dia jadi berubah sangat. Keluar berdua bercutian dengan bf dia saja. Every weekend, cuti umum dan cuti sekolah. Anak-anak tinggal kat rumah. Nak tahu ditinggalkan dengan apa? A lot of mee segera. Biasalah bebudak. Mana reti masak sangat. Makanya budak tu terpaksa makan mee je. Kalau seminggu dia bercuti,seminggu la mengadap maggi. Yang maknya makan sedap jer. Anak-anak terkial-kial.

Pastu time weekday,mak cik ni memang tak jumpa bf dia sebab bf dia kerja kat bandar lain. Nak tahu mak cik ni cakap apa? Aku ni macam kuli kena jaga anak kat rumah.

Tiapkali gaduh dengan ex husband pasal anak,selamba je cakap..kalau kau nak sangat,kau ambik jer anak-anak tu. Dia cakap gitu depan anak-anak. Apa perasaan budak tu? Sampai si abangnya (17 thn) cakap kat adik dia..pandai-pandai kita jaga diri. Mak dan bapa dah tak nak kita lagi.

Hancur luluh hati i tengok situasi ni.

Pastu anak bongsu mak cik ni selalu sangat cari mak dia. Nak ikut mak dia bercuti. Mak cik ni boleh cakap kat si bongsu...nak tengok mak happy kan? Kalau nak tengok mak happy,kau kena tinggal kat rumah ni. Nanti mak baliklah. Ada ke mak yang normal pentingkan kebahagiaan sendiri berbanding anak dia?

Dalam kes mak cik ni,si bongsu la paling kesian. Budak 6 tahun. Sebelum ni ditatang macam minyak yang penuh. Malah masih minum ribena guna botol susu. Dulu putih comel gebu. Sekarang gelap,badan berdaki sebab dia tak reti nak gosok badan sendiri,ada panau sebab dia tak pandai nak lap badan kering-kering lepas mandi,kaki penuh kesan gigitan nyamuk..pastu tak dibagi minum ribena. Minum teh tiap hari. Badan dah susut. Mak cik ni tinggalkan si bongsu dengan nenek dia kat kampung. Tu yang jadi gitu. Orang tua dah uzur..mana larat nak jaga budak.

Kat kampung takde letrik. Si bongsu ni tak dapat tengok tv. Ari-ari dia baca sebuah komik doraemon yang dia bawa dari rumah. Selama dua minggu..itu jela keja dia. Baca komik yang sama.

I kesian sangat. Paling tersentuh,dulu mereka ni jenis tak tinggal sembahyang. Tapi lepas benda gini,diaorang tak solat lagi. Bila ditanya,dia kata malas. Pastu bila tanya lagi..dia kata walaupun dia sembahyang tapi Tuhan masih juga buat diaorang beradik camni. Selalu sangat dengar mereka cakap..mak tu dah macam takde anak.

Siapa i untuk menilai orang? Memang jasa ibu tak terbalas sanggup gadai nyawa lahirkan anak tapi patut ke anak-anak dibuat camni? Dianggap beban. Bebudak ni jadi yatim piatu sebelum mak bapa meninggal. Mak asyik berjoli..bapa pun kaki arak kaki judi..

Tolong i ya..tolonglah doakan anak-anak ini. Tolong ya...doakan mereka selamat dunia akhirat. Doakan semoga mereka tak terpesong. Doakan ya..