Tuesday, 18 September 2012

Melawan Cakap Orang Tua



ENTRI INI BUKAN NAK MENGUTUK SESIAPA!!!

Bila berdepan dengan orang-orang tua yang kita kena hormat dan tak boleh nak bangkang ikut suka hati kita.Cara nak didik dia mengenai sesuatu yang kita rasa betul tu memang mencabar atas alasan dia lagi dulu makan garam (walaupun kita lagi dulu makan sushi,starbucks,cheesy wedges dari mereka.diaorang tu setakat garam jer, apa kelas?? apa benda aku taip ni? ). Yelah, kita risau mengguris hati dia kan? So, sebagai permulaan..i terpaksa bagi mitos-mitos mengarut..

Bila orang tua kata.. anak aku dulu masa umur 2-3 bulan dah bagi nestum.
Dalam hati nak cakap..itu anak awak.bukan anak saya.
Mulut I cakap..eh,doktor kata perut baby belum berfungsi sepenuhnya kalau belum 6 bulan. ada kes baby sampai masuk icu sebab mak dia bagi nestum. belum lagi kes baby mati tersedak..

Bila orang tua kata.. baby baru lahir mesti tidur je supaya cepat besar.
Dalam hati nak cakap..saya tahu baby perlukan tidur dalam dalam 18 jam tapi bukan 24 jam!
Mulut I cakap..doktor kata baby kena dibangunkan setiap 2-3 jam untuk menyusu.kalau tak,nanti baby kena kuning. doktor tak pernah cakap gini.aku jer yang cakap untuk tutup mulut orang

Bila orang tua kata.. mesti jemur baby untuk elak kuning.
Dalam hati nak cakap..kita tinggal di bandar ok,bukan kampung.tiada apa yang sihat pasal cahaya/udara kat bandar ni.
Mulut I cakap..cahaya sekarang tak macam dulu.tengok, kita keluar sekejap pun dah kena sunburn..

Selain tu, I menentang keras amalan orang tua yang kalau baby kuning, kena bagi air anggur/makanan lain.Lepas tu, katakanlah baby sembuh, mesti diaorang akan cakap..ni sebab bagi air anggur lah ni. Sedangkan dalam waktu yang sama, baby tu ditahan di hospital. Siap letak dalam inkubator. Abis inkubator tu takde fungsi ye?

Bila orang tua kata.. dah bersalin nanti, tak boleh mandi untuk 3 minggu.
Dalam hati nak cakap..GILA!!
Mulut I cakap..nanti penyakit kulit saya datang balik. nasib baik aku memang ada penyakit kulit.

Bila orang tua kata..anak aku dulu mandi guna sabun Palmolive je.
Dalam hati nak cakap..aku pun tak pernah guna sabun tu, takkan nak bagi baby pakai?
 Mulut I cakap..produk sekarang ni dah tak macam dulu.diaorang banyak tukar macam-macam.takut nanti kulit baby alergik..kesian dia..

Bila orang tua kata..baby yang gemuk adalah baby yang sihat.
Dalam hati nak cakap..tak semua baby yang gemuk tu sihat ok!!!!dan tak semestinya baby kurus tu sakit.
 Mulut I cakap..saya dulu masa kecik sampai sekarang  memang gemuk sangat.akibatnya saya ada asma.nasib dah besar ni saya takde asma lagi.tapi doktor cakap asma ni menyebabkan saya ada ekzema (sambil tayang parut ekzema kat badan, kasi effect real sikit).

Then lagi orang cakap,kena bagi baby kanji nasi supaya dia gemuk. (nak sangat gemuk,sila makan kanji nasi tu sendiri ye?)

TAPI…ada juga benda yang orang tua cakap tu I sangat setuju. Dan bila setuju tu, puji-pujilah dia sebab bagi cadangan tu..

Bila orang tua kata..jangan biasakan baby tidur dalam gelap waktu siang.nanti dia terbiasa.
Dalam hati nak cakap..tahu.blogger lain banyak cakap gitu.
Mulut I cakap..ohhh,ye ke?betul juga tu kan?baguslah mak cik ni..

Bila orang tua kata..jangan asyik dukung baby, nanti dia terbiasa.
Dalam hati nak cakap..haah, yang ni pun I tahu.
Mulut I cakap..haah lah.nanti penat kita asyik nak dukung dia.

Bila orang tua kata..jangan duduk menyenget masa berpantang, nanti benda kita besar sebelah.
Dalam hati nak cakap..cam tak lojik jer.
Mulut I cakap..baiklah. demi suami, aku turutkan.

Bila orang tua kata..sila berpantang untuk ehem-ehem selama 3 bulan.
Dalam hati nak cakap..erk,hehehehehehehe..
Mulut SUAMI cakap..baiklah. demi isteri, aku turutkan.

Bila orang tua kata.. semua orang bagi baby minum FM sebab susu ibu ni leceh.
Dalam hati nak cakap..kalau ada sebab munasabah, I terima. tapi kalau sebab malas, kenapa nak nafikan hak anak tu?
Mulut I cakap..tak boleh.banyak baby alergik susu lembu.(sebenarnya i tak tahu nak explain macam mana tentang kebaikan susu ibu ni kat orang tua tanpa menyakitkan hati dia.jadi I cakap je camni walaupun baby tak lahir lagi)

Pastu I hulurkan..


Semoga dia faham niat i cuma nak yang terbaik je. Sebab i pun faham niat mereka ni pun nak yang terbaik. Dengan izin Tuhan. kita boleh jayakan sesuatu yang baik ni bersama-sama kalau kita support each other..Amin..