Thursday, 29 December 2011

Budak-buidak Zaman Sekarang



Tadi adik i sms..

Kak, boleh saya minta sesuatu?

Apa?

Tadi saya tengok PSP.RM600,semua dah complete..

So?

Boleh tak kakak tolong belikan?Nanti saya bayar.Tunggu saya dah kerja.

Okey,bila baca camni..rasa kesian pulak kat adik i tu.Tapi i terus call dia dan bebel..

Kau tau tak,kakak ni kerja pagi petang siang malam cari duit tau!Tidur pun 3-4 jam jer.Ingat kakak suka ke nak camtu?Kakak penat.Mata bengkak.Muka dah tak cantik (okey,perlu ke?) Orang lain best-best time malam dapat tengok tv,kakak berjaga buat kerja sampai 1 pagi.Sabtu Ahad,orang lain dapat rehat..pun kakak kerja jugak.Semua tu sebab nak cari duit.Kalau kau nak beli barang sekolah,takpe jugak.Ni nak beli mainan.Bukan dapat makan pun benda tu.Bukan dapat buat kau pandai pun.

Bukan nak merungut sebab semua tu memang pilihan i sendiri.Malah i bersyukur sebab diberi peluang untuk mendapatkan rezeki lebih.Tapi i sedih bila budak-budak ni macam tak faham betapa orang lain susah nak cari duit,diaorang senang-senang jer minta untuk dibazirkan.

Pastu,i pun rasa insaf.Dulu,masa i masih kecil..masih remaja..masih belum bekerja (pendek kata masa umur i bawah 18 tahun)..i pun camtu.Sesuka hati jer minta duit kat family.Nak topup henset,nak keluar dengan kengkawan,nak beli baju..semua i sesedap rasa je minta.Kalau family tak bagi,i merajuk.
I tak pernah terfikir susahnya nak cari duit.Family i bukanlah miskin papa kedana macam kat Bersamamu tu tapi family i sederhana jer,cukuplah makan pakai tapi tidaklah kaya raya sampai berlebih-lebih.Cuma tulah,kesedaran tentang susahnya nak cari duit tu memang kurang sangat di kalangan kami adik-beradik sebab kami biasa dimanjakan.

Bila dah kerja,bila dah kahwin,bila dah tinggal sendiri..hah,ambik kau!

Barulah merasa susah..barulah merasa time hujung bulan kena korek tabung syiling..barulah merasa tak boleh membazir asyik nak membeli yang bukan-bukan jek (errrr..kat entri ini,i memang membazir,i tau) I marah kat adik i bukan sebab i memang nak marah tapi sebab i tak nak dia jadi macam i..tak reti nak menyimpan duit,suka membazir dan sebagainya.

Okey,tamat sudah sesi melepas geram i hari ini.

Sekian.