Tuesday, 10 May 2011

Saya orang biasa


Tahu tak camna perasaan menjadi ugly duckling? Dari seekor itik yang hodoh, menjadi angsa yang sangat cantik. Perasaan itik tu must be so proud of itself. Pernah tak terfikir bagaimana kalau angsa tu berubah menjadi itik pula? Maksudnya dari cantik menjadi hodoh?

Kita tak patut mempersoalkan segala kurniaan Tuhan. Itu memang hakikat. Tapi manusia, terutama persekitaran kita penuh dengan orang-orang yang suka menilai.

Gadis itu pernah merasa cantik, gadis itu sering dipuji hampir setiap hari tak kisahlah pujian itu ikhlas atau tidak, kata orang senyuman gadis itu cantik..gadis itu sangat bangga dan sangat bersyukur dengan apa yang dimilikinya. Tapi kini, gadis itu sudah tidak cantik, gadis itu sudah gemuk, tiada lagi pujian yang diterima oleh gadis itu, senyuman gadis itu tidak lagi cantik sebab wajah gadis itu tidak lagi bujur sireh seperti sebelumnya..

Mungkin ada yang akan mengatakan gadis itu patut bersyukur kerana masih hidup, kerana sempurna tubuh badan, kerana tidak perlu mengemis untuk sesuap nasi. Itu memang benar tetapi jika begitu, kenapa setiapkali berhadapan dengan orang, orang akan mengatakan gadis itu alahai kenapa dah gemuk..kenapa bila dia berjalan orang akan mengatakan, alahai kenapa perut dia buncit..bila dia duduk orang akan mengatakan alahai besarnya punggung..kenapa bila dia berbaju lengan pendek, orang akan mengatakan besarnya lengan dia.. Kenapa? Bagi orang yang dah biasa jadi ugly duckling, mungkin perkara itu biasa tapi bagaimana dengan orang yang biasa menjadi angsa yang cantik..tetapi tiba-tiba menjadi ugly duckling?


Dalam masyarakat kita, kita takkan pernah memandang orang yang gemuk itu cantik. Tak pernah! Definisi perempuan cantik bagi masyarakat kita, langsing dan putih. Kalau tidak, kenapa Dr Rozmey boleh jadi jutawan dengan menjual produk kurus? Kalau tidak, kenapa kat Guardian ke, Watson ke..berlambak produk pencerah kulit?



Antara aktress korea yang paling jelita..putih dan slim..



Malaysian's sweetheart. Putih dan slim jugak.

Need i show more picture?

Tahu tak betapa tertekannya menjadi tidak cantik? Dan tahap stress itu akan bertambah bila pasangan lebih kecil? Lagi-lagi kalau kita perempuan, pasangan kita lelaki. Dan dia jauh lagi kecil dari kita. Have you ever think how stressed it is? Stress tahap nak suicide? Lepas tu bila berjalan, orang akan pandang-pandang. Tak payah tanya, dah tahu orang tu akan fikir..eh,kenapa laki tu pilih pompuan gemuk camtu? Cam nombor 10 jer.. Tahu tak betapa sedih dan tertekan tuan empunya badan?

Kadang-kadang kita suka mainkan rupa fizikal orang. Depan-depan! Cakap kat orang, hei gemuk! Sungguh tak baik buat orang gitu. Kalau boleh minta, semua orang pun nak rupa cantik. Nak sempurna. Tapi tu tak mungkin berlaku. Setiap komen buruk tentang badan membuatkan hati bagai dicarik-carik, bagai disiat-siat..

So please..i beg u..please don't hurt others feeling. Please don't let others hurt your partner's or your friend's feeling. Please......Please don't laugh at these mean people's joke. Walaupun fizikalnya tidak cantik, tapi rasanya orang ni perangainya sama jer macam orang lain. Hatinya sama. Malah kalau korang perlukan darah kat hospital pun, rasanya darah orang camni pun layak untuk selamatkan korang..

Walaupun kita selalu tengok hero-hero cam Superman,Batman, Wonder Girl tu sumanya badan cun-cun tapi ada gak hero yang sangat comel..

Okey, aku cuba google dan mencari hero yang cute tapi tak jumpa. See..diskriminasi!  :(

Saya gemuk.Saya tak cantik.Kulit saya pun tak licin.Tapi ketiak saya tak busuk sebab saya guna rexona. Mulut saya pun tak busuk sebab saya guna Darlie. Rambut saya tak cantik tapi tak busuk sebab saya shampoo rambut tiap ari. Hati saya baik kalau hati awak pun baik. Jadi kalau kita kawan, boleh tak awak janji jangan kutuk badan saya? Nanti saya sedih..Awak tak kesian kat saya ke?  :(